det försvunna kapitlet

av sistaversen

Det är roligt att spåna idéer eller leka med historien – det är roligt – det är religiöst –

Psalm 003 – Du återuppstod (så vi dödade dig igen)

HE BREWED HIS OWN DRINKS FOR HE TRUSTED NO ONE
DRANK HIMSELF DOWN THE DRAIN ALMOST EVERY NIGHT
CAME HOME TO HIS MOM FUCKING DIFFERENT MEN
HIS DOG RAN AWAY, NEVER SAW HIM AGAIN

THIS TRAGIC TALE ABOUT A LIAR AND THIEF
HIM AND HIS GANG FOUGHT  THE POLICE
AN ADDICT FOR LIFE, SKILLED WITH HIS HANDS
HE SHOT UP IN A CAVE AND GOT TRICKED BY HIS FRIENDS

HE CAME OUT THREE DAYS LATER AND STOLE SOMEONES’ EYES
WROTE IT DOWN IN HIS DIARY WITH FALSE ALIBIS
THE VERY SAME DAY HE CLAIMED DOING JACK (shit)
BUT WAS SEEN HUSTLIN’ EYEBALLS FOR LIL ROCKS OF CRACK

”JESUS YOU FUCKER WE’RE DONE WITH YOUR SHIT
COME HERE YOU ‘LIL CUNT WE’LL KILL YOU FOR THIS”
”ACCUSING AGAIN; WHAT’CHA THINKING THIS TIME”
”OH DON’T PLAY THE VICTIM, TIME TO PAY FOR YOUR CRIME”

HURT AND CONFUSED, ONLY DRUGS CAN RELIEVE
HE SPEEDBALL’D HIS WAY INTO  HEAVEN YOU SEE
JOSEF CAME HOME EARLY, FOUND HIS SON ON THE FLOOR
OH WHAT A BOTHER, I CAN’T TAKE IT NO MORE

JESUS WOKE UP HE WAS COLD AND IN FEAR
”WHERE THE HELL AM I; WHAT AM I DOING HERE”

”HOW LONG WAS I OUT? WHATS UP WITH THIS MESS”
HE WAS LOST, CONFUSED and SHAKING FROM STRESS

HE WROTE IN HIS DIARY ”THREE DAYS I WAS DEAD,
MY BODY’S SO HEAVY I’M STAYING IN BED”
HE WAS WAITING FOR FAMILY OR GANG MEMBERS EVEN
BUT HAD TRICKED ONE TOO MANY AND WAS NEVER SEEN AGAIN

Psalm 004 – Att korsfästas (var det bästa som hänt mig)

JUDARNAS KONUNG, FRÄLSAREN JESUS

VI SLÅR HONOM I ANSIKTET
VI SPOTTAR OCH SKRIKER
JESUS DIN LÅNGHÅRIGA KNARKARE
VARFÖR DU FOLKET DITT SVIKER

lögn efter lögn
jesus beklagar
att mor hans är hora
vi har faktiskt lagar
de svaga ska ut
inga snickare stannar
du reser med josef
vi tar dina mannar

OMKRING SJÄTTE TIMMEN
FRÅN SITT KORS DÅ JESUS SADE
NI KAN INTE TA MINA MINNEN
JAG HAR GRÄVT NED DEM MED EN SPADE

I EN GROTTA JAG DVALAT
 SVAMLAT FÖRBANNAT
KNARKADE SÅ MYCKET
GLÖMDE BORT ATT LANDA

lögn efter lögn
jesus beklagar
att mor hans är hora
vi har faktiskt lagar
de svaga ska ut
inga snickare stannar
du reser med josef
vi tar dina mannar

”DET BÄSTA SOM MIG SKETT
ÄR DET NI SER IDAG
JAG KORFÄSTS RÄTT OCH SLÄTT
OCH SLIPPER DENNA STAD”

Psalm 005 – Guld, rökelser och myrra (allt för att få ligga med din syrra)

jag kommer aldrig kunna ro det i hamn
ensam väntandes din varma famn
du är en blomma och jag är ett bi
tillsammans gör vi storverk mitt i
hela smeten som kommer och går
det blir vinter, sommar, höst och sen vår
alltid du och jag, vi är tillsammans för gott
tills jag legat med din syrra, och dig förått
jag ger dig guld, rökelse och myrra
(för att få ligga med din syrra)

jag känner mig inte trygg runt dig
hon är allt för snygg för mig
men finner jag till slut ett sätt
att så ett frö, göra allting rätt
tillsammans kan du och jag finna andar
vi ger dess önskningar åt varandra
en spirituell resa för oss bägge
jag betalar vårt första hegge
jag ger dig guld rökelse och myrra
(för att få ligga med din syrra)

jag sitter bakom sphinxen, vet varken upp eller ner
du sitter på pyramiden och syns inte ens mer
jag kisar med ögonen för att inte lipa
vi har satt oss i en riktig knipa, men
med tunga steg trotsar du sanden tillbaka
du är hungrig och vi har bara lårkaka
plötsligt ser jag något där i sanden
du plockar upp den, vi har hittat anden
”jag ger dig guld, rökelse och myrra
om jag får ligga med hans syrra”

